BACON I BAGAGEN – hvorfor i alverden?

(In Danish - about a book I've written (also in Danish))

Seneste: Lektørudtalelsen fra DBC kom for nylig, og jeg troede ærligt talt ikke mine egne øjne, så positiv er den. Her er et par citater: "Mikkel Stolt fascinerer med en både underholdende, skæv og tankeprovokerende roman...", "forfriskende anderledes" og "...et absolut must på mange biblioteker".

Men hvorfor overhovedet skrive den bog? Først og fremmest fordi jeg er blevet gladere og gladere for at skrive. Det er nemt og koster ikke noget, og jeg behøver ikke spørge nogen om lov. Faktisk kan man gøre det nøgen på sin terrasse.

Men jeg havde altså fået trykt en rejseartikel i Berlingeren, så jeg skrev nogle flere, som jeg dog ikke fik afsat. Så tænkte jeg, at man kunne samle dem i en bog, hvorfor jeg sendte dem til et forlag. Redaktøren kunne dog ikke lige se det for sig, men han havde netop set ”Min Avatar og Mig”, og var ret begejstret for vores blanding af dokumentar og fiktion, så han foreslog mig, at jeg gjorde det samme i en bog.

”Øh, det samme?”, sagde jeg, og skulle lige bruge en sommer på at finde ud af, hvordan dén kunne skæres. Nuvel, jeg fandt på noget og gav mig selv nogle rammer for handlingen med udgangspunkt i de der rejseskildringer, og begyndte at skrive.

De første prøvekapitler faldt i ret god jord hos forlaget, men så gik der lige to-tre år med processen, og så havde redaktøren fået nyt job, og de kunne derfor ikke udgive den, da ingen andre derinde kunne se meningen med det – eller bare se på hvilken hylde den eventuelt skulle stå; rejsebeskrivelser, romaner, selvbiografier, essaysamlinger? Jeg indrømmer, at det ikke er helt let. Jo vent, på hylden med ”Idiosynkratisk autofaktion”.


Omslag og layout: Claus Lynggaard

Nå, men jeg ville også teste, om jeg overhovedet havde stamina til at skrive en hel, nogenlunde sammenhængende bog færdig (det havde jeg, og jeg er i gang med en ny). Og så ville jeg skrive noget, som jeg aldrig selv havde læst magen til men (måske) godt kunne tænke mig at læse. Der ligger også noget formeksperimenterende i det. Noget med at blande genrer og stilarter, fakta og fiktion, flette det personlige med det mere distancerede og det lettilgængeligt underholdende med det mere kryptiske. Lidt jazzet, kort sagt.

Men stilen var ikke noget, jeg planlagde; den kom af sig selv, for sådan er jeg åbenbart. Og bogen er sgu både ret god og temmelig håbløs, synes jeg. Lige som sådan noget skal være – og som det meste af det, jeg laver, egentlig er.

Så udgives skulle den, med eller uden forlag. Ja, det blev så hos os selv på Fenris Film & Multimedia ApS med titlen "Bacon i bagagen."

Hvad den handler om? Tjah, alt og ingenting… men I vil høre nærmere… eller zoom ind på omslaget ovenfor. Og den har faktisk også noget at gøre med dokumentarfilm, som denne blog jo primært er beregnet til. På flere måder er bogen en slags ”companion piece” til dokumentarfilms-fantasien ”Min Avatar og Mig”, ikke bare stilistisk, men også fordi den i høj grad handler om identitet og om hvordan ens tilværelse bliver styret og påvirket af mange faktorer.

Læsere, der dog må indrømmes at stå forfatteren mistænkeligt nær, beskriver bogen som ”velskrevet”, ”underholdende” og ”ærlig”, og så den fra en læser: "Hvilken fornøjelse. En gang imellem – sjældent faktisk – når jeg er i gang med en bog, så læser jeg mere og mere langsomt jo færre sider, der er tilbage i min højre hånd. Jeg har ikke lyst til at skulle forlade den verden, bogen og jeg er i. Det skete med Bacon i Bagagen. Sidste gang, det skete, var, da jeg nærmede mig slutningen af 1Q84."

Bogen blev tilgængelig som trykt bog og som e-bog d. 18. marts 2015, via distributøren gopubli.sh. Denne har dog solgt sine aktiver til Saxo, så de sidste eksemplarer ligger nu hos os selv på Fenris.  Den kan i princippet bestilles via boghandlere, men det er nemmest at skrive til os direkte på mikkel@fenrisfilm.dk. Derudover kan den lånes biblioteker i hele landet.

Bogens hjemmeside
Bogens Facebookside

232 sider, format: 15,5x23 softcover m. flapper og e-bog (pdf).

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

At lave eller leve film

CPH:DOX 2024 - Åbning

INVITATION